Fakturowanie jest powszechnym sposobem dokumentowania transakcji. Na tej podstawie ustala się, jaki podatek vat należy zapłacić od sprzedaży. Standardowe faktury vat różnią się jednak znacząco od faktury marży, która jest popularną formą przy kupowaniu towarów z drugiej ręki. Czym jest faktura marża i jakie posiada cechy charakterystyczne?
Faktura marża – co trzeba wiedzieć?
Ten rodzaj faktury znajduje zastosowanie w konkretnych przypadkach wymienionych w przepisach prawnych. Są to sytuacje, gdy wystawia się fakturę za usługi turystyczne bądź towary używane. Dlatego też z faktury marży korzystają antykwariaty czy komisy samochodowe, i wszelkie firmy specjalizujące się w sprzedaży przedmiotów wtórnie wprowadzonych do obrotu.
Marża jest to różnica pomiędzy ceną nabycia towaru, a ceną jego sprzedaży. Oznacza to, iż jest to kwota, którą dodatkowo zapłaci kupujący. Co ciekawe w fakturze tego typu wartość należnego podatku vat ustala się nie od końcowej ceny produktów, lecz od wysokości marży, czyli podatek do urzędu skarbowego jest minimalny.
Czy wystawianie faktury marży jest proste?
Faktura marża nie jest skomplikowanym dokumentem. Przede wszystkim jest tak dlatego, że nie musi ona zawierać wielu elementów, które zawierają bardziej standardowe faktury. Dla ważności dokumentu wymaga się wskazania stron transakcji, jej przedmiotu, miejsca i daty jej dokonania, a także terminu na opłacenie faktury.
Na fakturze marży nie trzeba wskazywać wysokości samej prowizji sprzedawcy. Wskazuje się tylko jedną kwotę, którą stanowi całościowa cena zakupu. To w zupełności wystarczy, więc faktura marża nie jest szczególnie wymagającym dokumentem. Można ją stworzyć w ciągu zaledwie kilku minut.
Czy faktura marża może zostać wystawiona online?
Jak każdy dokument księgowy, także i faktura marża może być tworzona w klasycznej formie papierowej, ale obecnie również w formie e-dokumentu. Dokument taki można zresztą w każdej chwili wydrukować lub wysłać kontrahentowi za pomocą poczty e-mail. To wygodny i komfortowy sposób wystawiania faktur.
Istnieje cały szereg narzędzi internetowych i programów do fakturowania, które znacznie ułatwią pracę. Niektóre z nich są do pobrania za darmo. Poza tym, przedsiębiorcy, którzy wystawiają niewielką ilość dokumentów w skali miesiąca mogą korzystać z darmowych programów wprowadzających limity faktur.