System CRM w firmie – po co?

Sukces firmy w dużej mierze uzależniony jest od wiedzy na temat aktualnych oraz potencjalnych klientów. Każde przedsiębiorstwo, które ma do dyspozycji odpowiednią ilość informacji na temat klientów może w efektywniejszy sposób zarządzać działem marketingu, sprzedaży, czy też obsługi klienta. W krótkim czasie doprowadzi to do uzyskania przewagi konkurencyjnej oraz zwiększenia przychodów.

Zarządzanie danymi o klientach

Jednym z najlepszych sposobów na zarządzanie danymi o klientach jest system CRM. System ten najprościej rzecz ujmując odpowiada za całościowe zarządzanie relacjami zarówno z obecnymi, jak i z przyszłymi klientami. Prawidłowo stworzony system pozwala na przechowywanie i wykorzystywanie do celów firmowych tak ważnych danych na temat klientów jak:

– imiona i nazwiska,

– dane kontaktowe,

– informacje o zajmowanym stanowisku.

Należy jednak pamiętać, że, że system wykorzystywany jest do całościowego zarządzania relacjami z klientami. Oznacza to, że pozwala on także na przechowywanie innych kategorii informacji. W ramach systemu mogą być także zapisywane wszystkie interakcje, które zaszły pomiędzy klientem a przedsiębiorstwem. Mogą to być m.in. zapisy rozmów telefonicznych, czy też zapis konwersacji na poczcie elektronicznej.

Wykorzystanie systemu w praktyce

Jednak samo posiadanie danych na temat klientów to tylko połowiczny sukces. Spieniężenie tych informacji będzie możliwe jedynie w sytuacji, gdy będą one odpowiednio wykorzystywane przez poszczególne działy firmy. Najczęściej dane z systemu CRM wykorzystywane są do zarządzania zadaniami działu marketingu, sprzedaży oraz obsługi klienta.

W przypadku zespołu handlowego system CRM pomaga m.in. w dogłębnym zrozumieniu sprzedaży, czy też w automatyzacji wszystkich podstawowych procesów. Przykładowo system pozwala na automatyzację procesu wpisywania danych, czy też na pisanie tzw. follow-upów. Z kolei działowi marketingu system pozwala m.in. na skuteczniejsze planowanie przyszłych kampanii reklamowych.

Dobry system CRM – co powinien zawierać?

Zarządzanie zadaniami w ramach systemu CRM będzie efektywne jedynie w sytuacji, gdy oprogramowanie będzie posiadać podstawowe funkcje. Wysokiej jakości system powinien pozwalać m.in. na zarządzanie zadaniami, procesami sprzedaży, szansami sprzedaży, czy też na nadzorowanie interakcji pomiędzy klientem a firmą w jednym miejscu.

Dodatkowo wysokiej jakości system powinien umożliwiać wszystkim osobom mającym do niego dostęp na generowanie podstawowych raportów, czy też na wewnętrzną komunikację pomiędzy poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi w firmie. Dodatkowo należy pamiętać, że aby zarządzanie zadaniami było skuteczne, system musi być dostosowany do branży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *